torsdag 28 oktober 2010

Kom igen!

När Oliver föddes vågade jag inte bära honom på en vecka. Det var Mannens uppgift. Han har ju tre yngre bröder som han övat på under åren. Själv hade jag knappt sett en bebis på riktigt innan jag fick egna barn och trodde jag skulle tappa honom om jag bar honom på fel sett.
"Ta han du", sa jag hela tiden. Och det gjorde han. Hur cool som helst.

I dagens Corren skriver Johan Sievers om varför så många pappor väljer bort att vara hemma med barnen. En artikel gör gällande att det är dåligt självförtroende som är orsaken.
Män är alltså övertygade om att de inte kan fylla sina barns behov lika bra som mamman och de får aldrig den bekräftelse som får dem att ändra inställning.

Jag blir inte förvånad.
Mannen var som sagt väldigt cool i början med allting.
Men redan på BB minimerades hans betydelse då han varken fick käk eller vettig säng på avdelningen. Inget fokus överhuvudtaget lades på pappan.
"Om de vill att vi ska ta mer ansvar för barnen, kan de väl börja med att behandla oss som jämlikar ända från början", minns jag Mannen sa.
Visst är det mamman som i huvudsak är patienten, men pappor är lika ofta trötta och medtagna efter en kanske lång och jobbig förlossning.

Och kanske gör det inte självförtroendet starkare av att barnmorskan på BVC ser uppriktigt förvånad ut när Mannen kommer till tvåmånaderskontrollen med Waldemar.
"Jahaaaa, kommer du ensaaaaam?!"

(Eh, nej, jag har mitt barn med mig?)

2 kommentarer:

  1. Bra Carro! Jag är lika trött på "kärringväldet", framförallt inom vården, som åsidosätter oss pappor, som jag är på de pappor som av lathet struntar i att ta ansvar för sina barn. Motiveringen från dem (och ibland även från mammorna) är ofta att mamman är bättre lämpad för uppdraget. Vill man så kan man, anser jag.
    /Luddes pappa

    SvaraRadera
  2. Underbart!
    Carro, du har distans och en sund inställning!
    Det är stort och ödmjukt!
    Du är en förebild och samlar duktigt med beundrare bland oss män...;-)

    /Thomas

    SvaraRadera