onsdag 11 augusti 2010

När andra vet bättre

Jag var så jävla tråkigt beräknande. Är nog fortfarande en planerare av stora mått, men börjar bli mindre statisk. De senaste tio åren har jag följt min egen agenda, prickat av delmål för delmål helt systematiskt. Målmedvetet, framgångsrikt, roligt men.. TORRT, på något vis.

Jag var, kanske fortfarande är, som många andra 70- och 80-talister som ska proppa in ett helt liv innan man fyllt 30, helst, för att sen någon gång när "man är klar" och det "är läge" skaffa barn och köpa sommarstuga. Vi kallas visst Generationen som aldrig vill bli vuxen. Som behöver tio år (minst) på oss att förverkliga oss själva. Det är nog så.

Det absolut svåraste för en organisatör som jag, är när det inte blir som man har tänkt. Som när Oliver kom till så mycket snabbare än vi ens vågat drömma om. Som när hans syskon helt kaxigt tog sin plats och stannade fast vi, Hallå! inte hunnit PLANERA det. Det var tur, inser jag nu. Jag tror kanske att det aldrig skulle ha blivit LÄGE annars.

I går fick Birro sitt andra barn. Vi kommer ha båda våra barn i samma ålder. Jag avslutar med att låna några ord från honom:


Jag är glad att vi inte planerat den här familjen. Jag är glad att du inte är ett resultat av ett iskallt kalkylerat familjeliv. Jag är glad att du bara kom, utan att be om lov, utan att fråga först, utan att lista ut ifall vi hade en lucka för dig i våra förbannat upptagna kalendrar.

Jag är så lycklig att du bjöd in dig själv på den här festen, till det här livet.

1 kommentar:

  1. Fiiint! Blev jätteglad att se att Birro fått en till, speciellt när dom haft svårigheter på vägen. Han verkar vara en sympatisk person som har en ödmjuk inställning till livet och värdesätter det som är viktigt- familj och fotboll ;) (Hahahaaa där fick jag till det!)

    Livet ska man nog inte planera alldeles för mycket, det blir ju lätt till ett "måste" då. Sen tror jag också att även om man planerar allt, och vill ha det på ett visst sätt, så kommer det ändå att bli som det blir i slutändan, utan att vi har makt att påverka det. Det är det som är så svårt att ta när man som jag har ett stort kontrollbehov :)

    Puss på dig!

    SvaraRadera